Om uw computer, telefoon of tablet beveiligd op afstand over te nemen om ondersteuning te bieden, is het handig om AnyDesk te downloaden. Zowel Windows, MacOS, Android als Linux desktops worden ondersteund. Al in het bezit van Reto Support (AnyDesk)? Ga dan verder bij stap drie.
Vijf eenvoudige stappen:
Bij de meeste hostingproviders moet voor het verzenden van e-mail, de SMTPserver van internetprovider worden gebruikt. Reto biedt haar klanten de mogelijkheid om waar ook ter wereld gebruik te maken van de beveiligde Reto SMTPserver om e-mail te versturen.
Wanneer je de uitgaande mailserver van Reto wilt gebruiken, stel je deze in als smtp.reto.nl in het e-mailaccount. We raden aan om altijd poort 2525 in te stellen, want sommige internetproviders blokkeren de standaard poort (25) om de verspreiding van virussen tegen te gaan.
De Reto SMTP kan ook worden ingezet voor bijvoorbeeld:
We hebben een aantal handleidingen geschreven voor het instellen van onze mailservers:
E-mailadres instellen in Gmail app van Android
Inkomende mail: imap.reto.nl
Poort: 993
Beveiliging: SSL/TLS -> klik op volgende
Dan krijgt u een foutmelding -> klik op geavanceerd -> Certificaat niet vertrouwd -> scroll naar onderen -> klik op “toch doorgaan”
Nu wordt het beveiligingstype gewijzigd naar SSL/TLL
Vervolgens opent venster “instellingen voor de uitgaande server”
Inloggen vereisen: ja
smtp.reto.nl
poort: 2525
Nu is het belangrijk bij beveiligingstype “STARTTLS” te selecteren. Als u “STARTTLS” selecteert krijgt u een foutmelding en kunt u niet verder.
U kunt dit vervolgens enkel nog wijzigen door op annuleren te klikken (wijzigingen niet opslaan). Gmail-app kunt u nu enkel nog instellen door een email te verzenden vanuit uw (in te stellen) account. De e-mail blijft dan hangen in postvak uit. -> ga naar postvak uit, klik op de mail -> onderaan scherm is een pop-up met tekst “kan niet inloggen” -> klik daarop “inloggen”
Nogmaals zelfde instellingen voor uitgaande mail (zie hierboven)
Het beveiligingstype is nu ingesteld op SSL/TLL
E-mailadres instellen in Outlook-app Android
Microsoft Outlook is een van de meest gebruikte e-mailprogramma's. Op deze pagina leggen wij uit hoe je de Outlook-app op Android instelt om jouw e-mail bij Reto op te halen.
Je e-mailadres is nu ingesteld in in de Outlook-app op Android.
E-mailadres instellen in Outlook 2016
In dit artikel word behandeld hoe uw een e-mailaccount kunt instellen in Outlook 2016 bij de hosting van Reto.
E-mailadres instellen in Thunderbird
Thunderbird is een veelgebruikt e-mailprogramma. U download dit programma gratis van de Mozilla-website.
Vul bij 'Inkomend:' in:
Vul bij Uitgaand: in:
Wat zijn de Reto e-mailinstellingen?
Gebruik bij voorkeur de IMAP-instellingen voor het instellen van e-mail op uw pc, tablet of smartphone. Hiermee blijft uw e-mail beschikbaar op meerdere apparaten.
Gebruik de POP-instellingen alleen als uw e-mailprogramma geen IMAP ondersteunt en u uw e-mails alleen op één apparaat wilt lezen. In alle andere gevallen raden we u aan om IMAP te gebruiken.
Gedeeld postvak verwijderde items
Voorkom dat e-mails als spam worden gemarkeerd
Als u merkt dat uw e-mailberichten niet altijd aankomen bij de ontvanger, dan zou spamrating de oorzaak kunnen zijn. Om te zorgen dat uw belangrijke berichten bij de ontvanger terechtkomen, is het belangrijk een zo laag mogelijke spamrating te krijgen.
Door middel van spamrating kunnen spamfilters passerende mails beoordelen op hun betrouwbaarheid. Een spamfilter doet dit door strafpunten toe te kennen aan een e-mail. Hoe meer strafpunten, hoe hoger de spamrating. Op basis daarvan kan de mail in de spamfolder van de ontvanger belanden.
Een e-mail zonder onderwerp ziet er vaak al verdacht uit. Daarom is het belangrijk altijd een onderwerp in te vullen. Natuurlijk zijn er woorden die u moet vermijden zoals virus en gratis. Ook een correct e-mailadres als afzender is onmisbaar. Want waarom zou u een mailtje krijgen waar u niet op kunt reageren? Een persoon vindt dit al verdacht, een spamfilter dus ook.
De woorden die u moet vermijden in het onderwerp, kunt u ook het beste vermijden in het bericht zelf. Een mail moet er verder correct uitzien. Dat wil zeggen een nette opmaak, niet teveel uitroeptekens, hoofdletters en onnodige spaties.
Als u een nieuwsbrief verstuurt in HTML, is het verstandig deze ook als tekstversie aan te bieden. Dit verlaagt uw spamrating en u maakt uw nieuwsbrief leesbaar voor iedereen, dus ook voor klanten zonder HTML-ondersteuning in hun e-mailprogramma. Vergeet niet dat u in een tekstversie de links volledig uit moet schrijven (www.reto.nl).
Het gebruik van afbeeldingen vraagt om meerdere aandachtspunten:
Het aantal afbeeldingen in een mail dient altijd te worden beperkt om de spamrating laag te houden. Daarnaast is het verstandig om een afbeelding altijd te voorzien van begeleidende tekst.
De naam van een afbeelding kan ook zorgen voor een hogere rating. Lange (omschrijvende) bestandsnamen zijn wellicht logischer, maar zorgen wel voor een hogere rating dan een korte naam zoals 1.jpg. De naam die u eigenlijk in gedachten had, kunt u altijd nog meegeven in de alt-tag van de afbeelding.
In sommige gevallen is het noodzakelijk het bericht 'op te vullen' met afbeeldingen, zodat de opmaak netjes is. De zogenaamde 'spacer' werd voorheen vaak spacer.gif of pixel.gif genoemd. Omdat ook deze termen een hoge rating veroorzaken, is het verstandig een andere (korte) bestandsnaam te gebruiken.
Probeer het gebruik van HTML-tags zoveel mogelijk te voorkomen. Plaats bijvoorbeeld geen DIV-tag, wanneer een paragraaf al volstaat. Daarnaast worden HTML5-tags nog niet door alle mailservers herkend, waardoor uw spamrating onnodig verhoogd kan worden.
Vermijd over het algemeen het gebruik van bestanden en scripts waarvan de inhoud niet kan worden gecontroleerd door het spamfilter. Hiermee bedoelen we embedded video's en het gebruik van Javascript, Flash, iframes en formulieren.
Om zelf de spamrating van uw berichten te controleren, kunt u een spamchecker installeren voor uw browser. Deze kan echter ook al aanwezig zijn in uw e-mailprogramma. Op https://www.mail-tester.com/ kunt u ook eenvoudig de spamrating van uw mail testen.
Wat is de maximale grootte van een bijlage in een e-mail?
Er zijn restricties verbonden aan de grootte van een bijlage in een e-mail. Dit heeft te maken met de restricties op de inkomende mailservers. Bij Reto is de maximale grootte van een e-mail die u kunt versturen en ontvangen, vastgesteld op 50 MB.
Naast de inkomende mailservers zijn er ook e-mail clients die een restrictie hebben op basis van grootte. Enkele voorbeelden hiervan zijn:
Er zijn online programma’s beschikbaar welke het mogelijk maken om grotere bestanden te versturen. Enkele voorbeelden hiervan zijn bijvoorbeeld WeTransfer, OneDrive of Dropbox.
Geen e-mail ontvangen
Wanneer u geen e-mail kunt ontvangen in uw e-mailprogramma, dan raden we u aan onderstaande zaken na te lopen.
Controleer of uw internetverbinding goed werkt. Als u problemen hebt met uw internetverbinding, kunt u geen (goede) verbinding maken met onze server om de e-mail op te halen. Neem in dat geval contact op met uw internetprovider.
Kunt u wel e-mail versturen via de Webmail? Voor het inloggen op de Webmail gebruikt u dezelfde gegevens als voor het instellen in een e-mailclient.
Hebt u de juiste instellingen gebruikt? Kijk in de e-mail die u van Reto hebt ontvangen en controleer of alle instellingen correct zijn ingevuld of bel met support: 035 323 05.
Op deze pagina vind u een overzicht met de juiste instellingen.
Zijn alle bovenstaande zaken in orde, maar krijgt u toch geen verbinding met de SMTP-server? Bekijk dan via onze statuspagina of er onderhoud plaatsvindt of dat er een storing is.
E-mail opnieuw instellen in iOS voor iPhone of iPad
Zorg er voor dat u de meest recente versie van iOS heeft en controleer vervolgens aan de hand van de onderstaande stappen en de screenshots of uw instellingen goed staan. Weet u niet (zeker) wat uw wachtwoord is? Neem dan gerust even contact met ons op.
Ik ontvang geen nieuwe e-mails?
Doorloop het proces in stap 5 en stap 6 opnieuw, controleer of alle gegevens juist zijn en of u verbonden bent met het internet.
Ik ontvang wel nieuwe e-mails maar ik kan niet verzenden?
Doorloop het proces in stap 4 opnieuw, controleer of alle gegevens juist zijn en of u verbonden bent met het internet.
E-mail versturen vanuit het gedeelde postvak
Gedeeld postvak toevoegen in Outlook app
E-mailadres instellen in Gmail
Gmail is een veelgebruikte online mailomgeving. In deze handleiding leggen wij uit hoe je jouw e-mailadres instelt in Gmail en via Gmail berichten kunt versturen en ontvangen.
Wil je Gmail ook gebruiken om berichten te versturen? Volg dan onderstaande stappen:
Sluit het venster en ga naar jouw inbox om de verificatiemail te openen. Klik op de link in dit bericht. Zodra je op de link hebt geklikt, is jouw e-mailadres geverifieerd en kun je berichten via Gmail versturen.
Catchall-adres instellen
Met een catchall-adres kunt u e-mailberichten, geadresseerd aan niet-bestaande gebruikers, laten afleveren in een van uw mailboxen. Om deze functionaliteit te activeren kunt u even contact opnemen met support@reto.nl.
E-mailadres instellen in Outlook 2019
Microsoft Outlook is een van de meest gebruikte e-mailprogramma's. Op deze pagina leggen wij uit hoe je Outlook 2019 instelt om jouw e-mail bij Reto op te halen.
Je e-mailadres is nu ingesteld in Outlook 2019.
E-mailadres instellen in Samsung Mail app van Android
1. Ga naar 'Apps' en open de 'Mail' app. (in de map Samsung)
2. Kies voor 'MEER'. Kies 'Instellingen' en vervolgens 'Account toevoegen'.
3. Voer E-mailadres en Wachtwoord in.
4. Kies 'HANDM. INSTELL.'
5. Kies 'IMAP-ACCOUNT'
6. Vul bij 'Gebruikersnaam' je volledige e-mailadres in en geef het 'Wachtwoord' op.
7. Vul bij 'IMAP-server' imap.reto.nl in.
8. Kies bij 'Beveiligingstype' voor 'SSL'.
9. Voer bij 'Poort' '993' in.
10. Scroll naar beneden en vul bij 'SMTP-server' smtp.reto.nl in.
11. Kies bij 'Beveiligingstype' voor 'TLS'.
12. Voer bij 'Poort' '587' in.
13. Scroll naar beneden. Als 'Verificatie vereist voor verzenden van e-mail' uitgevinkt is, vink 'Verificatie vereist voor verzenden van e-mail' aan.
14. Vul bij 'Gebruikersnaam' je volledige e-mailadres in en geef het 'Wachtwoord' op.
15. Kies voor 'INLOGGEN' (De informatie wordt geverifieerd.)
E-mailadres instellen in Windows Live Mail
Windows Essentials 2012 wordt niet meer ondersteund en uitgebracht door Microsoft sinds 10 januari 2017.
Windows Live Mail is de opvolger van het ooit zo populaire Outlook Express. Windows Live Mail onderscheidt zich van zijn voorgangers doordat het e-mailberichten opgesplitst per e-mailaccount (handig bij het beheren van meerdere e-mailadressen) en ongelezen berichten snel toegankelijk maakt via de map Snelle weergaven.
Open het tabblad 'Geavanceerd'. Controleer de volgende instellingen:
E-mailadres instellen in Mail in Windows 10
Verschil tussen IMAP en POP
Bij het ophalen van e-mail op uw Reto-diensten kunt u twee verschillende e-mailprotocollen gebruiken: POP en IMAP. Afhankelijk van uw wensen, is een van deze twee het meest geschikt voor u. Het gekozen protocol stelt u in bij het aanmaken van een nieuw account binnen uw e-mailprogramma. Wij adviseren om IMAP te gebruiken.
POP (pop.reto.nl)
POP (Post Office Protocol) is het meest vanzelfsprekende e-mailprotocol. Bij dit protocol worden e-mailberichten van de server opgehaald en (afhankelijk van instellingen binnen het e-mailprogramma) verwijderd. De e-mailberichten staan vervolgens alleen op uw computer en zijn niet meer online te bekijken. Dit protocol is het meest geschikt als u gebruikmaakt van een enkele e-mailclient, bijvoorbeeld uw thuis-pc. Er zitten twee voordelen aan het gebruik van POP. Ten eerste wordt de e-mail snel opgehaald. Daarnaast raakt uw mailbox niet vol.
IMAP (imap.reto.nl)
IMAP (Internet Message Access Protocol) is een uitgebreid protocol voor het lezen, opslaan en beheren van uw e-mail, waarbij u online kunt werken. Dit betekent dat de acties die u in het e-mailprogramma op uw computer uitvoert, worden gereflecteerd in uw mailbox op de server. Dit geeft u meer flexibiliteit en maakt het mogelijk dat u thuis, onderweg en op kantoor uw e-mail bij de hand hebt. Een nadeel is dat de e-mail wordt opgeslagen in zowel uw e-mailprogramma als uw Reto-dienst, waardoor uw mailbox sneller vol raakt.
E-mail versturen via poort 2525 of 587
Bij de meeste hostingproviders dient u voor het verzenden van e-mail, de SMTP server van uw internetprovider te gebruiken. Wij bieden echter de mogelijkheid om waar ook ter wereld gebruik te maken van onze beveiligde SMTP server smtp.reto.nl om e-mail te versturen. Sommige internetproviders blokkeren uitgaande poort 25 communicatie om spammers te weren. In dit geval kunt u gebruik maken van onze faciliteit om te verbinden over poort 2525 of 587.
Bij de keuze van uitgaande mailserver geeft u uw gebruikersnaam op en hetzelfde wachtwoord waarmee u de e-mail ophaalt. Verander poort 25 naar poort 2525 of 587 in uw e-mailprogramma.
Maakt Reto gebruik van greylisting (white- en blacklisting)?
Ja, onze e-mailfilters maken o.a. gebruik van blacklisting, whitelisting en greylisting voor het filteren van inkomende- en uitgaande e-mail.
Wat is greylisting?
Greylisting is een techniek om spam tegen te gaan. Met deze techniek wordt het gedrag van de (onbekende) versturende mailserver uitgebreid gecontroleerd (getest) om zodoende te bepalen of een bericht wel of niet als spam gemarkeerd moet worden.
Hoe werkt dat in de praktijk?
Om greylisting goed te kunnen begrijpen zal u de begrippen begroeting, whitelisting en blacklisting ook moeten snappen.
Begroeting
Als een uitgaande e-mailserver e-mail verstuurt naar een inkomende e-mailserver is er altijd sprake van een begroeting.
Whitelisting (witte lijst)
Dit is een lijst met (gezonde) servers waarmee de begroeting valide is. De e-mail die van deze server afkomstig is, wordt geaccepteerd.
Backlisting (zwarte lijst)
Dit is een lijst met (ongezonde) servers waarmee de begroeting niet valide is. De e-mail die van deze server afkomstig is, wordt niet geaccepteerd.
Greylisting zit als het ware tussen white- en blacklisting in.
Op het moment dat er vanuit een onbekende server (ook wel Mail Transfer Agent of MTA genoemd) een e-mail wordt verzonden is er dus sprake van een begroeting tussen de MTA en de ontvangende server. Omdat de ontvangende server de MTA niet herkend kan deze de server ook niet op de witte- of zwarte lijst zetten om zodoende het bericht te accepteren of te weigeren.
Op dat moment wordt de MTA op de greylisting geplaatst (grijze lijst) en wordt deze tijdelijk geweigerd. Er wordt een bericht (foutcode) teruggezonden naar de MTA dat het bericht niet kan worden afgeleverd.
Gezonde servers zullen het bericht vervolgens bewaren en op een later tijdstip nogmaals proberen af te leveren. Dat is technisch gezien zo ingericht omdat de ontvangende server bijvoorbeeld ook onbereikbaar kan zijn door een storing.
Ongezonde servers (welke spam versturen) zullen dit bericht niet bewaren omdat de wachtrij dan vol zou lopen en de opbrengst per spam e-mail dan afneemt.
Op deze manier worden gezonde en ongezonde MTA’s van elkaar gescheiden. Doordat het bericht in eerste instantie geweigerd wordt kan het dus voorkomen dat als u e-mail verwacht van een onbekende MTA, deze wat later binnenkomt dan andere e-mailberichten. Dit is overigens alleen de eerste keer zo en vaak praat je over enkele seconden.
Maatregelen tegen spam
Spam is een verzamelnaam voor ongewenste berichten. Meestal wordt met de term ongewenste e-mail bedoeld, maar ook ongewenste reclameboodschappen op websites (onder andere fora) vallen onder spam.
De mailboxen van Reto zijn voorzien van spam en virusfilters. Dit kan worden uitgebreid met de geavanceerde spamfilter en de betrouwbare virusscanner van SpamExperts. SpamExperts filtert gemiddeld 99,98% van alle spam succesvol.
Er zijn een aantal manieren om de overlast van spamberichten te verminderen. Het meest effectief is het uitzetten van het catchall-account, zodat alleen direct geadresseerde berichten aankomen. Om toch voor bepaalde, niet bestaande accounts e-mail te ontvangen, kunt u aliassen toevoegen. Standaard staan de catchall-accounts bij Reto uit.
Verder kunt u onderstaande tips gebruiken om het ontvangen van spamberichten te verminderen:
Spam vanuit uw eigen e-mailadres
Het kan voorkomen dat u spamberichten ontvangt vanuit uw eigen e-mailadres. Het e-mailprotocol staat toe dat iedereen een e-mailbericht kan verzenden met een afzender naar keuze. U zou er bijvoorbeeld voor kunnen kiezen om een e-mail te sturen uit naam van helpdesk@reto.nl. Het nadeel hiervan is echter dat u de e-mails die ontvangers terugsturen, niet ontvangt. U hebt namelijk geen logingegevens om de e-mail naar helpdesk@reto.nl te lezen. Omdat de hedendaagse spamfilters zo goed zijn geworden, hebben spammers een andere manier ontwikkeld om toch de beoogde ontvanger te bereiken. Spammers stellen het adres waarnaar ze willen spammen in als afzendadres. Vervolgens sturen ze de e-mail naar een e-mailadres dat niet bereikbaar is. Mailservers bouncen vervolgens de ontvangen e-mail naar het afzendadres. Dit heeft tot gevolg dat de e-mail alsnog wordt afgeleverd bij u, de beoogde ontvanger.
Hoe valt dit nu tegen te gaan? U kunt uw eigen e-mailadres niet instellen op de blacklist van uw spamfilter. Dan ontvangt u immers geen e-mail meer die u rechtmatig verzendt naar uwzelf. Er is wel een andere oplossing. U kunt via een SPF-record in het DNS zorgen voor een verminderde kans op dit soort spam. Een SPF-record zorgt ervoor dat anderen uw e-mailadres niet kunnen gebruiken om spam mee te versturen. Wij maken dit record standaard voor u aan wanneer u e-mailhosting van Reto afneemt. Voor meer informatie en voor het configureren van een SPF-record voor uw domeinnaam, kunt u gebruikmaken van de website van het Open SPF-project. U kunt zelf het SPF-record configureren en het record aan het DNS van uw domeinnaam toevoegen.
E-mailadres instellen in Outlook 2013
Apple Mail El Capitan, Sierra en High Sierra
Apple Mail Mavericks
Apple Mail Snow Leopard
E-mailadres instellen in Outlook 2007
E-mailadres instellen in Outlook 2010