Ondersteuning op afstand

Ondersteuning op afstand

Om uw computer, telefoon of tablet beveiligd op afstand over te nemen om ondersteuning te bieden, is het handig om Teamviewer te downloaden. Heeft u al Teamviewer dan kunt u verder bij stap drie.

Vijf eenvoudige stappen:

  1. download Teamviewer via onderstaande knop;
  2. het gedownloade bestand uitvoeren of installeren;
  3. opstarten van Teamviewer (Reto Support);
  4. uw ID op het scherm doorgeven via telefoonnummer: 035 - 603 23 05;
  5. wij kijken nu met u mee, u ziet precies wat we doen en hoe uw muis beweegt.

Downloaden

Ondersteuning
op afstand

Reto uitgaande e-mailserver (SMTP)

Bij de meeste hostingproviders moet u voor het verzenden van e-mail, de SMTPserver van uw internetprovider gebruiken. Reto biedt haar klanten de mogelijkheid om waar ook ter wereld gebruik te maken van de beveiligde Reto SMTPserver om e-mail te versturen als u gebruik maakt van de Reto mailservers.

Stel de uitgaande mailservers in

Wanneer u de uitgaande mailserver van Reto wilt gebruiken, stelt u deze in als smtp.reto.nl in uw e-mailcliënt. We raden aan om altijd poort 2525 in te stellen, want sommige internetproviders blokkeren de standaard poort (25) om de verspreiding van virussen tegen te gaan.

De Reto SMTP kunt ook ook inzetten voor bijvoorbeeld:

  • netwerkmonitoring;
  • netwerkscanners;
  • mailservers;
  • camerabewaking;
  • alarmcentrales.

We hebben een aantal handleidingen geschreven voor het instellen van onze mailservers:

E-mailaccounts

Catchall-adres instellen

Met een catchall-adres kunt u e-mailberichten, geadresseerd aan niet-bestaande gebruikers, laten afleveren in een van uw mailboxen. Om deze functionaliteit te activeren kunt u even contact opnemen met support@reto.nl.

E-mailadres instellen in Gmail app van Android

Inkomende mail: imap.reto.nl

Poort: 993

Beveiliging: SSL/TLS -> klik op volgende

Dan krijgt u een foutmelding -> klik op geavanceerd -> Certificaat niet vertrouwd -> scroll naar onderen -> klik op “toch doorgaan”

Nu wordt het beveiligingstype gewijzigd naar SSL/TLL (alle certificaten accepteren)

Vervolgens opent venster “instellingen voor de uitgaande server”

Inloggen vereisen: ja

smtp.reto.nl

poort: 2525

 

Nu is het belangrijk bij beveiligingstype “STARTTLS (alle certificaten accepteren)” te selecteren. Als u “STARTTLS” selecteert krijgt u een foutmelding en kunt u niet verder.

U kunt dit vervolgens enkel nog wijzigen door op annuleren te klikken (wijzigingen niet opslaan). Gmail-app kunt u nu enkel nog instellen door een email te verzenden vanuit uw (in te stellen) account. De e-mail blijft dan hangen in postvak uit. -> ga naar postvak uit, klik op de mail -> onderaan scherm is een pop-up met tekst “kan niet inloggen” -> klik daarop “inloggen”

 

Nogmaals zelfde instellingen voor uitgaande mail (zie hierboven)

Het beveiligingstype is nu ingesteld op SSL/TLL (alle certificaten accepteren)

  • Klik op volgende
  • smtp.reto.nl
  • Poort: 2525
  • Beveilgingstype: STARTTLSS (alle certificaten accepteren)
  • Wijzig poort handmatig nogmaals naar 2525
  • Klik op gereed
  • Uw e-mail wordt nu verzonden

Met dank aan: Bart Friesen, De APK voor vastgoed.

E-mailadres instellen in Outlook 2016

In dit artikel word behandeld hoe uw een e-mailaccount kunt instellen in Outlook 2016 bij de hosting van Reto.

  • Klik linksboven op 'Bestand'.
  • Klik op 'Account toevoegen'.
  • Vink alleen de optie 'Handmatige instelling of extra servertypen' aan. U hoeft verder niets in te vullen. Klik op 'Volgende'.
  • Selecteer 'IMAP' en klik op 'Volgende'.
  • U kunt nu uw e-mailinstellingen invullen:
    • gebruikersgegevens: vul naam en e-mailadres in;
    • server voor inkomende e-mail (IMAP): imap.reto.nl;
    • server voor uitgaande e-mail (SMTP): smtp.reto.nl;
    • gebruikersnaam: vul e-mailadres en daaronder het bijbehorende wachtwoord in;
    • vink de optie 'Wachtwoord onthouden' aan.
  • Klik op 'Meer Instellingen'.
    • Klik op het tabblad 'Server voor uitgaande e-mail'.
    • Vink de optie 'Voor de server voor uitgaande e-mail (SMTP) is verificatie vereist' en klik op het tabblad 'Geavanceerd'.
    • Inkomende e-mail (IMAP): wijzig het poortnummer (IMAP) naar '993' en wijzig het type versleuteling van 'Geen' naar 'SSL/TLS'.
    • Uitgaande e-mail (SMTP): wijzig het poortnummer (SMTP) naar '2525' of '587' en wijzig het type versleuteling van 'Geen' naar 'STARTTLS'.
    • Let op, soms verspringen de instellingen tussendoor weer naar de standaardwaarden. Controleer eerst of alles goed staat en druk dan op 'OK'.
  • Klik op 'Volgende'.
  • Klik in het venster 'Accountinstellingen testen' op 'Sluiten'.
  • Klik op 'Voltooien'. Uw e-mailaccount is ingesteld. 

E-mailadres instellen in Thunderbird

Thunderbird is een veelgebruikt e-mailprogramma. U download dit programma gratis van de Mozilla-website.

Handmatige configuratie

  • Kies voor 'Handmatige config'

Vul bij 'Inkomend:' in:

  • 'IMAP'.
  • De (inkomende) IMAP-server: imap.reto.nl.
  • Poort: 993.
  • SSL: SSL/TLS.
  • Authenticatie: Normaal wachtwoord.

Vul bij Uitgaand: in:

  • De (uitgaande) SMTP-server: smtp.reto.nl.
  • Poort: 2525.
  • SSL: STARTTLS.
  • Authenticatie: Normaal wachtwoord.
  • Vul bij 'Gebruikersnaam:' uw volledige e-mailadres in. 
  • Klik op 'Account aanmaken'.
  • Haal uw e-mail op met de knop 'E-mail ophalen'.

Wat zijn de Reto e-mailinstellingen?

IMAP-instellingen

Gebruik bij voorkeur de IMAP-instellingen voor het instellen van e-mail op uw pc, tablet of smartphone. Hiermee blijft uw e-mail beschikbaar op meerdere apparaten.

Inkomende serverinstellingen

  • server: imap.reto.nl
  • serverpoort: 993
  • type versleuteling: SSL
  • verificatie vereist: ja
  • gebruikersnaam: volledig e-mailadres
  • wachtwoord: uw e-mailwachtwoord

Uitgaande serverinstellingen

  • server: smtp.reto.nl
  • serverpoort: 2525 of 587
  • type versleuteling: STARTTLS, TLS
  • verificatie vereist: ja
  • gebruikersnaam: volledig e-mailadres
  • wachtwoord: uw e-mailwachtwoord

POP-instellingen

Gebruik de POP-instellingen alleen als uw e-mailprogramma geen IMAP ondersteunt en u uw e-mails alleen op één apparaat wilt lezen. In alle andere gevallen raden we u aan om IMAP te gebruiken.

Inkomende serverinstellingen

  • server: pop.reto.nl
  • serverpoort: 995
  • verificatie vereist: ja
  • type versleuteling: SSL
  • gebruikersnaam: volledig e-mailadres
  • wachtwoord: uw e-mailwachtwoord

Uitgaande serverinstellingen

  • server: smtp.reto.nl
  • serverpoort: 2525 of 587
  • type versleuteling: STARTTLS
  • verificatie vereist: Ja
  • gebruikersnaam: volledig e-mailadres
  • wachtwoord: uw e-mailwachtwoord

E-mail opnieuw instellen in iOS voor iPhone of iPad

Zorg er voor dat u de meest recente versie van iOS heeft en controleer vervolgens aan de hand van de onderstaande stappen en de screenshots of uw instellingen goed staan. Weet u niet (zeker) wat uw wachtwoord is? Neem dan gerust even contact met ons op.

  1. Ga naar instellingen druk op 'Accounts en wachtwoorden'.


     
  2. Kies in het volgende scherm voor het account dat u wilt aanpassen. Controleer daarna of het schuifje achter 'Mail' groen van kleur is. Druk vervolgens daarboven op 'Account'.

  3. Controleer of de gegevens in dit scherm overeenkomen met de gegevens in de onderstaande screenshot. De velden in groen zijn de gegevens die per e-mailaccount variabel zijn, overige gegevens zijn voor elk account gelijk.


     
  4. Druk vervolgens op 'SMTP' en druk in het volgende scherm op smtp.reto.nl wanneer deze er al staat, als deze nog niet bestaat moet deze toegevoegd worden. In beide situaties moet de SMTP server ingesteld staan zoals in de onderstaande screenshot. De gebruikersnaam is uw e-mailadres en het wachtwoord is gelijk aan dat van uw e-mailaccount, verder moeten alle instellingen staan zoals in de screenshot. Druk na het maken van de nodige aanpassingen op 'Gereed'.


     
  5. Ga terug naar het overzicht en druk vervolgens onderin op 'Geavanceerd'.
     
  6. Zorg in dit scherm dat de gegevens gelijk zijn aan de onderstaande screenshot.


     
  7. Wanneer alles goed staat kunt terug naar het overzicht, druk vervolgens op 'Gereed'.
     
  8. Open vervolgens de Mail app op uw apparaat en geef hem enkele minuten de tijd om te synchroniseren.

Ik ontvang geen nieuwe e-mails?
Doorloop het proces in stap 5 en stap 6 opnieuw, controleer of alle gegevens juist zijn en of u verbonden bent met het internet.

Ik ontvang wel nieuwe e-mails maar ik kan niet verzenden?
Doorloop het proces in stap 4 opnieuw, controleer of alle gegevens juist zijn en of u verbonden bent met het internet.

Geen e-mail ontvangen

Wanneer u geen e-mail kunt ontvangen in uw e-mailprogramma, dan raden we u aan onderstaande zaken na te lopen.

Internetverbinding

Controleer of uw internetverbinding goed werkt. Als u problemen hebt met uw internetverbinding, kunt u geen (goede) verbinding maken met onze server om de e-mail op te halen. Neem in dat geval contact op met uw internetprovider.

Webmail

Kunt u wel e-mail versturen via de Webmail? Voor het inloggen op de Webmail gebruikt u dezelfde gegevens als voor het instellen in een e-mailclient.

Instellingen

Hebt u de juiste instellingen gebruikt? Kijk in de e-mail die u van Reto hebt ontvangen en controleer of alle instellingen correct zijn ingevuld of bel met support: 035 323 05.

Op deze pagina vind u een overzicht met de juiste instellingen.

Onderhoud of storing

Zijn alle bovenstaande zaken in orde, maar krijgt u toch geen verbinding met de SMTP-server? Bekijk dan via onze statuspagina of er onderhoud plaatsvindt of dat er een storing is.

Wat is de maximale grootte van een bijlage in een e-mail?

Er zijn restricties verbonden aan de grootte van een bijlage in een e-mail. Dit heeft te maken met de restricties op de inkomende mailservers. Bij Reto is de maximale grootte van een e-mail die u kunt versturen en ontvangen, vastgesteld op 50 MB.

Enkele voorbeelden van maximale grootte bij andere aanbieders:

  • Outlook.com - 10 MB (gratis dienst)
  • Office 365 - 25 MB
  • Gmail - 25 MB
  • Yahoo - 25 MB

Naast de inkomende mailservers zijn er ook e-mail clients die een restrictie hebben op basis van grootte. Enkele voorbeelden hiervan zijn:

  • Outlook (2010 en 2013) - 20 MB
  • Windows Live Mail - 50 MB
  • Apple Mail - 25 MB

Wat te doen bij grotere bestanden?

Er zijn online programma’s beschikbaar welke het mogelijk maken om grotere bestanden te versturen. Enkele voorbeelden hiervan zijn bijvoorbeeld WeTransfer, OneDrive of Dropbox.

Voorkom dat e-mails als spam worden gemarkeerd

Als u merkt dat uw e-mailberichten niet altijd aankomen bij de ontvanger, dan zou spamrating de oorzaak kunnen zijn. Om te zorgen dat uw belangrijke berichten bij de ontvanger terechtkomen, is het belangrijk een zo laag mogelijke spamrating te krijgen.

Wat is spamrating?

Door middel van spamrating kunnen spamfilters passerende mails beoordelen op hun betrouwbaarheid. Een spamfilter doet dit door strafpunten toe te kennen aan een e-mail. Hoe meer strafpunten, hoe hoger de spamrating. Op basis daarvan kan de mail in de spamfolder van de ontvanger belanden.

Goede basis

Een e-mail zonder onderwerp ziet er vaak al verdacht uit. Daarom is het belangrijk altijd een onderwerp in te vullen. Natuurlijk zijn er woorden die u moet vermijden zoals virus en gratis. Ook een correct e-mailadres als afzender is onmisbaar. Want waarom zou u een mailtje krijgen waar u niet op kunt reageren? Een persoon vindt dit al verdacht, een spamfilter dus ook.

Inhoud van de mail

De woorden die u moet vermijden in het onderwerp, kunt u ook het beste vermijden in het bericht zelf. Een mail moet er verder correct uitzien. Dat wil zeggen een nette opmaak, niet teveel uitroeptekens, hoofdletters en onnodige spaties.

Als u een nieuwsbrief verstuurt in HTML, is het verstandig deze ook als tekstversie aan te bieden. Dit verlaagt uw spamrating en u maakt uw nieuwsbrief leesbaar voor iedereen, dus ook voor klanten zonder HTML-ondersteuning in hun e-mailprogramma. Vergeet niet dat u in een tekstversie de links volledig uit moet schrijven (www.reto.nl).

Afbeeldingen

Het gebruik van afbeeldingen vraagt om meerdere aandachtspunten:

  • hoeveelheid;
  • combinatie met tekst; 
  • bestandsnaam;
  • opvulafbeeldingen.

Het aantal afbeeldingen in een mail dient altijd te worden beperkt om de spamrating laag te houden. Daarnaast is het verstandig om een afbeelding altijd te voorzien van begeleidende tekst.

De naam van een afbeelding kan ook zorgen voor een hogere rating. Lange (omschrijvende) bestandsnamen zijn wellicht logischer, maar zorgen wel voor een hogere rating dan een korte naam zoals 1.jpg. De naam die u eigenlijk in gedachten had, kunt u altijd nog meegeven in de alt-tag van de afbeelding.

In sommige gevallen is het noodzakelijk het bericht 'op te vullen' met afbeeldingen, zodat de opmaak netjes is. De zogenaamde 'spacer' werd voorheen vaak spacer.gif of pixel.gif genoemd. Omdat ook deze termen een hoge rating veroorzaken, is het verstandig een andere (korte) bestandsnaam te gebruiken.

HTML(5)-tags

Probeer het gebruik van HTML-tags zoveel mogelijk te voorkomen. Plaats bijvoorbeeld geen DIV-tag, wanneer een paragraaf al volstaat. Daarnaast worden HTML5-tags nog niet door alle mailservers herkend, waardoor uw spamrating onnodig verhoogd kan worden.

Vermijd over het algemeen het gebruik van bestanden en scripts waarvan de inhoud niet kan worden gecontroleerd door het spamfilter. Hiermee bedoelen we embedded video's en het gebruik van Javascript, Flash, iframes en formulieren.

Spamrating controleren

Om zelf de spamrating van uw berichten te controleren, kunt u een spamchecker installeren voor uw browser. Deze kan echter ook al aanwezig zijn in uw e-mailprogramma. Op https://www.mail-tester.com/ kunt u ook eenvoudig de spamrating van uw mail testen.

E-mailadres instellen in Windows Live Mail

Windows Essentials 2012 wordt niet meer ondersteund en uitgebracht door Microsoft sinds 10 januari 2017.

Windows Live Mail is de opvolger van het ooit zo populaire Outlook Express. Windows Live Mail onderscheidt zich van zijn voorgangers doordat het e-mailberichten opgesplitst per e-mailaccount (handig bij het beheren van meerdere e-mailadressen) en ongelezen berichten snel toegankelijk maakt via de map Snelle weergaven.

Serverinstellingen

  • Ga naar het tabblad 'Accounts' en dan 'E-mail'.
  • Vervolgens verschijnt de popup 'E-mailaccounts toevoegen'.
  • Vul de velden in en vink 'Serverinstellingen handmatig configureren' aan.
  • Open het tabblad 'Server'. Controleer de volgende instellingen:
    • Inkomende e-mail: imap.reto.nl of pop.reto.nl (wij adviseren IMAP te gebruiken)
    • Uitgaande e-mail: smtp.reto.nl
    • E-mailgebruikersnaam: jouw volledige e-mailadres
    • Wachtwoord: het bijbehorende e-mailwachtwoord
    • Wachtwoord onthouden: selecteer deze optie
  • Selecteer 'Aanmelden met leesbare tekstverificatie'
  • Vink 'Voor deze servers is verificatie vereist' aan
  • Klik vervolgens op 'Instellingen'
  • Selecteer de optie 'De instellingen van de server voor inkomende e-mail gebruiken'.
  • Klik op 'OK' om de instellingen op te slaan

Geavanceerde instellingen

Open het tabblad 'Geavanceerd'. Controleer de volgende instellingen:

  • Poortnummer uitgaande e-mail: 587.
  • Voor deze server is een beveiligde verbinding (SSL) nodig: vink deze optie aan.
  • Poortnummer inkomende e-mail:
    • Bij het gebruik van IMAP: 993.
    • Bij het gebruik van POP: 995.
  • Voor deze server is een beveiligde verbinding (SSL) nodig: vink deze optie aan.
  • Klik op 'OK' om de instellingen op te slaan.

E-mailadres instellen in Mail in Windows 10

  • Klik op 'E-mail'.
  • Klik linksonder op het tandwieltje.
  • Klik rechts op 'Accounts beheren'.
  • Klik rechts op '+ Account toevoegen'.
  • Ga omlaag en klik op 'Geavanceerde configuratie'.
  • Klik op 'Internet e-mail'.
  • Vul onderstaande accountgegevens in:
    • E-mailadres: de naam van het e-mail-account in de Mail app.
    • Gebruikersnaam: het hele e-mailadres.
    • Wachtwoord: Je e-mail wachtwoord.
    • Accountnaam: het hele e-mailadres.
  • Scroll omlaag om de overige gegevens in te vullen.
  • Berichten verzenden met deze naam: vul hier je eigen naam in. 
    • Server voor inkomende e-mail (IMAP): imap.reto.nl:993
    • Accounttype: Kies hier voor 'IMAP4'
    • Server voor uitgaande e-mail (SMTP): smtp.reto.nl:2525.
  • Scroll omlaag en vink de onderste vier opties aan.
  • Klik op 'Aanmelden'.
  • Klik op 'Gereed' om het instellen van e-mail te voltooien.

Verschil tussen IMAP en POP

Bij het ophalen van e-mail op uw Reto-diensten kunt u twee verschillende e-mailprotocollen gebruiken: POP en IMAP. Afhankelijk van uw wensen, is een van deze twee het meest geschikt voor u. Het gekozen protocol stelt u in bij het aanmaken van een nieuw account binnen uw e-mailprogramma. Wij adviseren om IMAP te gebruiken.

POP (pop.reto.nl)

POP (Post Office Protocol) is het meest vanzelfsprekende e-mailprotocol. Bij dit protocol worden e-mailberichten van de server opgehaald en (afhankelijk van instellingen binnen het e-mailprogramma) verwijderd. De e-mailberichten staan vervolgens alleen op uw computer en zijn niet meer online te bekijken. Dit protocol is het meest geschikt als u gebruikmaakt van een enkele e-mailclient, bijvoorbeeld uw thuis-pc. Er zitten twee voordelen aan het gebruik van POP. Ten eerste wordt de e-mail snel opgehaald. Daarnaast raakt uw mailbox niet vol.

IMAP (imap.reto.nl)

IMAP (Internet Message Access Protocol) is een uitgebreid protocol voor het lezen, opslaan en beheren van uw e-mail, waarbij u online kunt werken. Dit betekent dat de acties die u in het e-mailprogramma op uw computer uitvoert, worden gereflecteerd in uw mailbox op de server. Dit geeft u meer flexibiliteit en maakt het mogelijk dat u thuis, onderweg en op kantoor uw e-mail bij de hand hebt. Een nadeel is dat de e-mail wordt opgeslagen in zowel uw e-mailprogramma als uw Reto-dienst, waardoor uw mailbox sneller vol raakt.

E-mail versturen via poort 2525 of 587

Bij de meeste hostingproviders dient u voor het verzenden van e-mail, de SMTP server van uw internetprovider te gebruiken. Wij bieden echter de mogelijkheid om waar ook ter wereld gebruik te maken van onze beveiligde SMTP server smtp.reto.nl om e-mail te versturen. Sommige internetproviders blokkeren uitgaande poort 25 communicatie om spammers te weren. In dit geval kunt u gebruik maken van onze faciliteit om te verbinden over poort 2525 of 587.

Configureren van de uitgaande mailserver

Bij de keuze van uitgaande mailserver geeft u uw gebruikersnaam op en hetzelfde wachtwoord waarmee u de e-mail ophaalt. Verander poort 25 naar poort 2525 of 587 in uw e-mailprogramma.

Maakt Reto gebruik van greylisting (white- en blacklisting)?

Ja, onze e-mailfilters maken o.a. gebruik van blacklisting, whitelisting en greylisting voor het filteren van inkomende- en uitgaande e-mail.

Wat is greylisting?
Greylisting is een techniek om spam tegen te gaan. Met deze techniek wordt het gedrag van de (onbekende) versturende mailserver uitgebreid gecontroleerd (getest) om zodoende te bepalen of een bericht wel of niet als spam gemarkeerd moet worden.

Hoe werkt dat in de praktijk?
Om greylisting goed te kunnen begrijpen zal u de begrippen begroeting, whitelisting en blacklisting ook moeten snappen.

Begroeting
Als een uitgaande e-mailserver e-mail verstuurt naar een inkomende e-mailserver is er altijd sprake van een begroeting.

Whitelisting (witte lijst)
Dit is een lijst met (gezonde) servers waarmee de begroeting valide is. De e-mail die van deze server afkomstig is, wordt geaccepteerd.

Backlisting (zwarte lijst)
Dit is een lijst met (ongezonde) servers waarmee de begroeting niet valide is. De e-mail die van deze server afkomstig is, wordt niet geaccepteerd.

Greylisting zit als het ware tussen white- en blacklisting in.
Op het moment dat er vanuit een onbekende server (ook wel Mail Transfer Agent of MTA genoemd) een e-mail wordt verzonden is er dus sprake van een begroeting tussen de MTA en de ontvangende server. Omdat de ontvangende server de MTA niet herkend kan deze de server ook niet op de witte- of zwarte lijst zetten om zodoende het bericht te accepteren of te weigeren.

Op dat moment wordt de MTA op de greylisting geplaatst (grijze lijst) en wordt deze tijdelijk geweigerd. Er wordt een bericht (foutcode) teruggezonden naar de MTA dat het bericht niet kan worden afgeleverd.

Gezonde servers zullen het bericht vervolgens bewaren en op een later tijdstip nogmaals proberen af te leveren. Dat is technisch gezien zo ingericht omdat de ontvangende server bijvoorbeeld ook onbereikbaar kan zijn door een storing.
Ongezonde servers (welke spam versturen) zullen dit bericht niet bewaren omdat de wachtrij dan vol zou lopen en de opbrengst per spam e-mail dan afneemt.

Op deze manier worden gezonde en ongezonde MTA’s van elkaar gescheiden. Doordat het bericht in eerste instantie geweigerd wordt kan het dus voorkomen dat als u e-mail verwacht van een onbekende MTA, deze wat later binnenkomt dan andere e-mailberichten. Dit is overigens alleen de eerste keer zo en vaak praat je over enkele seconden.

Maatregelen tegen spam

Spam is een verzamelnaam voor ongewenste berichten. Meestal wordt met de term ongewenste e-mail bedoeld, maar ook ongewenste reclameboodschappen op websites (onder andere fora) vallen onder spam.

Bestaande maatregelen tegen spam

De mailboxen van Reto zijn voorzien van spam en virusfilters. Dit kan worden uitgebreid met de geavanceerde spamfilter en de betrouwbare virusscanner van SpamExperts. SpamExperts filtert gemiddeld 99,98% van alle spam succesvol.

Overlast van spam verminderen

Er zijn een aantal manieren om de overlast van spamberichten te verminderen. Het meest effectief is het uitzetten van het catchall-account, zodat alleen direct geadresseerde berichten aankomen. Om toch voor bepaalde, niet bestaande accounts e-mail te ontvangen, kunt u aliassen toevoegen. Standaard staan de catchall-accounts bij Reto uit.

Verder kunt u onderstaande tips gebruiken om het ontvangen van spamberichten te verminderen:

  1. geef nooit uw e-mailadres op bij het bezoeken van websites die u niet vertrouwt, gebruik hiervoor een e-mailalias;
  2. sla uw e-mailadres niet op in uw browser, dit kan worden uitgelezen door bepaalde programma's tijdens het bezoeken van websites.
  3. plaats uw primaire e-mailadres niet op uw website;
  4. reageer nooit op spamberichten, ook niet als er staat dat u zich hiervoor kunt afmelden. (Zodra u reageert, is dat een teken dat uw e-mailadres actief is. Afmelden heeft alleen zin als u uwzelf ooit voor die e-mail hebt aangemeld).

Spam vanuit uw eigen e-mailadres

Het kan voorkomen dat u spamberichten ontvangt vanuit uw eigen e-mailadres. Het e-mailprotocol staat toe dat iedereen een e-mailbericht kan verzenden met een afzender naar keuze. U zou er bijvoorbeeld voor kunnen kiezen om een e-mail te sturen uit naam van helpdesk@reto.nl. Het nadeel hiervan is echter dat u de e-mails die ontvangers terugsturen, niet ontvangt. U hebt namelijk geen logingegevens om de e-mail naar helpdesk@reto.nl te lezen. Omdat de hedendaagse spamfilters zo goed zijn geworden, hebben spammers een andere manier ontwikkeld om toch de beoogde ontvanger te bereiken. Spammers stellen het adres waarnaar ze willen spammen in als afzendadres. Vervolgens sturen ze de e-mail naar een e-mailadres dat niet bereikbaar is. Mailservers bouncen vervolgens de ontvangen e-mail naar het afzendadres. Dit heeft tot gevolg dat de e-mail alsnog wordt afgeleverd bij u, de beoogde ontvanger.

Sender Policy Framework (SPF)

Hoe valt dit nu tegen te gaan? U kunt uw eigen e-mailadres niet instellen op de blacklist van uw spamfilter. Dan ontvangt u immers geen e-mail meer die u rechtmatig verzendt naar uwzelf. Er is wel een andere oplossing. U kunt via een SPF-record in het DNS zorgen voor een verminderde kans op dit soort spam. Een SPF-record zorgt ervoor dat anderen uw e-mailadres niet kunnen gebruiken om spam mee te versturen. Wij maken dit record standaard voor u aan wanneer u e-mailhosting van Reto afneemt. Voor meer informatie en voor het configureren van een SPF-record voor uw domeinnaam, kunt u gebruikmaken van de website van het Open SPF-project. U kunt zelf het SPF-record configureren en het record aan het DNS van uw domeinnaam toevoegen.

E-mailadres instellen in Outlook 2013

  • Ga naar 'Bestand' en klik op 'Info'.
  • Klik op 'Account toevoegen'.
  • Kies onderaan voor 'Serverinstellingen of extra servertypen handmatig configureren'.
  • Klik op 'Volgende'.
  • Kies voor 'POP of IMAP'. Ons advies is om IMAP te gebruiken.
  • Klik op 'Volgende'.
    • Vul bij 'Naam:' uw naam in, zoals getoond aan anderen.
    • Vul bij 'E-mailadres:' uwvolledige e-mailadres in.
    • Kies bij Type account: 'IMAP'.
    • Vul bij de (inkomende) IMAP-server: imap.reto.nl
    • Vul bij de (uitgaande) SMTP-server: smtp.reto.nl
    • Vul bij 'Gebruikersnaam:' uw volledige e-mailadres in.
    • Vul bij 'Wachtwoord:' het bijhorende wachtwoord in.
  • Klik op 'Meer instellingen'.
  • Ga naar het tabblad 'Server voor uitgaande e-mail'.
    • Vink 'Voor de server voor uitgaande e-mail (SMTP) is verificatie vereist' aan.
    • Kies voor 'Aanmelden met'.
    • Vul bij 'Gebruikersnaam:' jouw volledige e-mailadres in.
    • Vul bij 'Wachtwoord:' het bijhorende wachtwoord in.
  • Ga naar het tabblad 'Geavanceerd'.
    • Inkomende e-mail (IMAP): wijzig het poortnummer (IMAP) naar '993' en wijzig het type versleuteling van 'Geen' naar 'SSL'.
    • Uitgaande e-mail (SMTP): wijzig het poortnummer (SMTP) naar '2525' of '587' en wijzig het type versleuteling van 'Geen' naar 'TLS'.
  • Klik op 'Ok'.
  • Klik op 'Volgende'.
  • Klik, wanneer de zijn tests voltooid, op 'Sluiten'.
  • Klik op 'Voltooien'.

Apple Mail El Capitan, Sierra en High Sierra

  • Klik bovenaan je scherm op 'Mail' en klik daarna op 'Voorkeuren'.
  • Klik op 'Accounts'.
  • Klik vervolgens linksonder op het '+ teken'.
  • Je ziet het scherm 'Kies een Mail-accountaanbieder...'
  • Selecteer 'Ander Mail-account...' en klik op 'Ga door'.
  • Je komt in het scherm 'Voeg een Mail-account toe'. Vul hier je volledige naame-mailadres en wachtwoord in. Klik vervolgens op 'Log in'.
  • Vul onderstaande gegevens in:
    • type account: IMAP
    • server inkomende e-mail: imap.reto.nl
    • server uitgaande e-mail: smtp.reto.nl
  • Klik op 'Log in'.
  • Selecteer de programma's die je samen met Mail wilt gebruiken en klik op 'Gereed'.

Apple Mail Mavericks

  • Open 'Apple Mail'.
  • Klik bovenaan je scherm op 'Mail' en klik daarna op 'Voorkeuren'.
  • Klik op 'Accounts'. Klik vervolgens linksonder op het '+ teken'.
  • Kies in het scherm 'Kies een e-mail-account om toe te voegen' voor de optie 'Voeg een ander Mail-account toe'.
  • Je komt in het scherm 'Mail-account toevoegen'. Vul hier je volledige naame-mailadres en wachtwoord in en klik op 'Maak aan'.
  • Vul onderstaande gegevens in onder 'Info voor server inkomende e-mail':
    • Type account: IMAP.
    • E-mailserver: imap.reto.nl.
    • Gebruikersnaam: vul hier je volledige e-mailadres in.
    • Wachtwoord: vul hier het wachtwoord in van het e-mailadres.
  • Klik op 'Volgende'.
  • Vul onderstaande gegevens in onder 'Info voor server inkomende e-mail':
    • Poort: 993.
    • Vink 'Gebruik SSL' aan.
    • Identiteitscontrole: 'Wachtwoord'.
  • Klik op 'Volgende'.
  • Vul onderstaande gegevens in onder 'Info voor server uitgaande e-mail':
    • SMTP-server: smtp.reto.nl.
    • Gebruikersnaam: vul hier je volledige e-mailadres in.
    • Wachtwoord: het wachtwoord van het e-mailadres.
  • Klik op 'Maak aan'.
  • Klik op 'Server uitgaande e-mail (SMTP)'. Klik op 'Wijzig SMTP-serverlijst...'
  • Klik op het tabblad 'Geavanceerd' en vul onderstaande gegevens in:
    • Vink 'Gebruik aangepaste poort' aan.
    • Het poortnummer is 2525 of 587.
    • Vink 'Gebruik SSL (Secure Sockets Layer)', aan.
    • Identiteitscontrole: 'Wachtwoord'.
    • Gebruikersnaam: vul hier je volledige e-mailadres in.
    • Wachtwoord: vul het wachtwoord van het e-mailadres in.
  • Klik op 'OK' om terug te keren naar het accountoverzicht.
  • Klik op het tabblad 'Geavanceerd'. Vul onderstaande gegevens in:
    • Poort: 993 
    • Vink 'Gebruik SSL' aan
    • Identiteitscontrole: 'Wachtwoord'

Apple Mail Snow Leopard

  • Open Apple Mail. Standaard staat dit programma in het Dock onderin het beeldscherm. Zo niet, dan vind je dit programma in de map 'Programma's'.
  • Klik bovenaan op 'Mail' en klik daarna op 'Voorkeuren'.
  • Klik op 'Accounts'. Klik vervolgens linksonder op het '+ teken'.
  • In het scherm 'Account toevoegen' kun je het e-mailaccount weer toevoegen.
    • Volledige naam: vul hier je afzendnaam in. Dit is de naam die de ontvanger van je e-mail te zien krijgt. Wanneer je hier bijvoorbeeld Arend de Vries invoert en een e-mail stuurt aan iemand, dan krijgt diegene te zien dat de e-mail afkomstig is van Arend de Vries.
    • E-mailadres: vul hier je volledige e-mailadres in.
    • Wachtwoord: vul hier het wachtwoord in van je e-mailadres in.
  • Klik op 'Ga door'.
  • Vul de gegevens in voor de 'Server inkomende post':
    • Type account: 'IMAP'.
    • Beschrijving: geef een beschrijving voor het e-mailaccount (dit is optioneel).
    • Server inkomende post: imap.reto.nl.
    • Gebruikersnaam: vul hier je volledige e-mailadres in.
    • Wachtwoord: vul hier het wachtwoord in van het e-mailadres.
  • Klik op 'Ga door'.
  • Vul de gegevens in voor 'Beveiliging inkomende post':
    • Vink 'Gebruik SSL' aan.
    • Wijzig het veld 'Identiteitscontrole' niet.
  • Klik op 'Ga door'.
  • Vul de gegevens in voor de 'Server uitgaande post':
    • Beschrijving: geef een beschrijving voor het e-mailaccount. (dit is optioneel).
    • Server uitgaande post: smtp.reto.nl.
    • Vink de optie 'Gebruik alleen deze server' aan.
    • Vink de optie 'Gebruik identiteitscontrole' aan.
    • Gebruikersnaam: vul hier je volledige e-mailadres in.
  • Klik op 'Ga door'. Mail zal nu wederom een verbindingscontrole uitvoeren. Duurt dit te lang? Sla dit dan over. Klik tijdens de controle op 'Annuleer'.
  • Mail laat nu een overzicht zien van de opgeslagen instellingen:
  • Vink de optie 'Gebruik account online' aan.
  • Klik op 'Maak aan'.
  • Klik op 'Geavanceerd'.
  • Controleer of het poortnummer ingesteld staat op 993 en dat 'Gebruik SSL' aangevinkt is.
  • Klik vervolgens op 'Maak aan'.

E-mailadres instellen in Outlook 2007

  • Ga naar 'Bestand' en klik op 'Info'.
  • Klik op 'Account toevoegen'.
  • Kies onderaan voor 'Serverinstellingen of extra servertypen handmatig configureren'.
  • Klik op 'Volgende'.
  • Kies voor 'Internet e-mail'.
  • Klik op 'Volgende'.
    • Vul bij 'Naam:' uw naam in, zoals getoond aan anderen.
    • Vul bij 'E-mailadres:' uw volledige e-mailadres in.
    • Kies bij 'Type account'IMAP.
    • De (inkomende) IMAP-server en (uitgaande) SMTP-server kun je opzoeken in het Control Panel door in de menubalk op de knop 'E-mail' te klikken.
    • Vul bij 'Gebruikersnaam:' uw volledige e-mailadres in.
    • Vul bij 'Wachtwoord:' het bijhorende wachtwoord in.
  • Klik op 'Meer instellingen'.
  • Ga naar het tabblad 'Server voor uitgaande e-mail'.
    • Vink 'Voor de server voor uitgaande e-mail (SMTP) is verificatie vereist' aan.
    • Kies voor 'Aanmelden met'.
    • Vul bij 'Gebruikersnaam:' uw volledige e-mailadres in.
    • Vul bij 'Wachtwoord:' het bijhorende wachtwoord in.
  • Ga naar het tabblad 'Geavanceerd'.
    • Vul bij 'uitgaande e-mail(SMTP)': 2525 of 587 in.
    • Kies bij 'Gebruik' het volgende type versleutelde verbinding: STARTTLS.
  • Klik op 'Ok'.
  • Klik op 'Volgende'.
  • Klik, wanneer de zijn tests voltooid, op 'Sluiten'.
  • Klik op 'Voltooien'.

E-mailadres instellen in Outlook 2010

  • Ga naar 'Bestand' en klik op 'Info'.
  • Klik op 'Account toevoegen'.
  • Kies onderaan voor 'Serverinstellingen of extra servertypen handmatig configureren'.
  • Klik op 'Volgende'.
  • Kies voor 'Internet e-mail'.
  • Klik op 'Volgende'.
  • Vul bij 'Naam:' uw naam in, zoals getoond aan anderen.
  • Vul bij 'E-mailadres:' uw volledige e-mailadres in.
  • Kies bij 'Type account:' IMAP.
  • De (inkomende) IMAP-server en (uitgaande) SMTP-server kun je opzoeken in het Control Panel door in de menubalk op de knop 'E-mail' te klikken.
    • Vul bij 'Gebruikersnaam:' uw volledige e-mailadres in.
    • Vul bij 'Wachtwoord:' het bijhorende wachtwoord in.
  • Klik op 'Meer instellingen'.
  • Ga naar het tabblad 'Server voor uitgaande e-mail'.
    • Vink 'Voor de server voor uitgaande e-mail (SMTP) is verificatie vereist' aan.
    • Kies voor 'Aanmelden met'.
    • Vul bij 'Gebruikersnaam:' uw volledige e-mailadres in.
    • Vul bij 'Wachtwoord:' het bijhorende wachtwoord in.
  • Ga naar het tabblad 'Geavanceerd'.
    • Vul bij 'uitgaande e-mail(SMTP)': 2525 of 587 in.
    • Kies bij 'Gebruik' het volgende type versleutelde verbinding: STARTTLS.
  • Klik op 'Ok'.
  • Klik op 'Volgende'.
  • Klik, wanneer de zijn tests voltooid, op 'Sluiten'.
  • Klik op 'Voltooien'.
Reto
Nieuwegracht 13
3763 LP Soest

035 - 603 23 05 (ma t/m vr 08.30 tot 17.30)
info@reto.nl

Wist u dat?

Het is mogelijk om de beschikbaarheid van een domeinnaam te controleren via de zoekfunctie op onze website. U treft de zoekfunctie rechts in onze hoofdnavigatie.
Reto ooit begonnen is als internetbureau, maar tegenwoordig ook diensten aanbiedt in de vorm van fotografie, netwerkbeheer, hardware en narrowcasting.