Ondersteuning op afstand

Ondersteuning op afstand

Om uw computer, telefoon of tablet beveiligd op afstand over te nemen om ondersteuning te bieden, is het handig om Teamviewer te downloaden. Heeft u al Teamviewer dan kunt u verder bij stap drie.

Vijf eenvoudige stappen:

  1. download Teamviewer via onderstaande knop;
  2. het gedownloade bestand uitvoeren of installeren;
  3. opstarten van Teamviewer (Reto Support);
  4. uw ID op het scherm doorgeven via telefoonnummer: 035 - 603 23 05;
  5. wij kijken nu met u mee, u ziet precies wat we doen en hoe u muis beweegt.

Downloaden

Ondersteuning
op afstand

Reto uitgaande e-mailserver (SMTP)

Bij de meeste hostingproviders moet u voor het verzenden van e-mail, de SMTP server van uw internetprovider te gebruiken. Reto biedt haar klanten de mogelijkheid om waar ook ter wereld gebruik te maken van de beveiligde Reto SMTP server om e-mail te versturen als u gebruik maakt van de Reto mailservers.

Stel de uitgaande mailservers in

Wanneer u de uitgaande mailserver van Reto wilt gebruiken, stelt u deze in als smtp.reto.nl in uw e-mailcliënt. We raden aan om altijd poort 2525 in te stellen, want sommige internetproviders blokkeren de standaard poort (25) om de verspreiding van virussen tegen te gaan.

De Reto SMTP kunt ook ook inzetten voor bijvoorbeeld:

  • netwerkmonitoring;
  • netwerkscanners;
  • mailservers;
  • camerabewaking;
  • alarmcentrales.

We hebben een aantal handleidingen geschreven voor het instellen van onze mailservers:

E-mailaccounts

E-mailadres instellen in Outlook 2016

In dit artikel word behandeld hoe uw een emailaccount kunt instellen in Outlook 2016 bij de webhosting van Reto.

  • Klik linksboven op 'Bestand'.
  • Klik op 'Account toevoegen'.
  • Vink alleen de optie 'Handmatige instelling of extra servertypen' aan. U hoeft verder niets in te vullen. Klik op 'Volgende'.
  • Selecteer 'IMAP' en klik op 'Volgende'.
  • U kunt nu uw e-mailinstellingen invullen:
    • gebruikersgegevens: vul naam en e-mailadres in;
    • server voor inkomende e-mail (IMAP): imap.reto.nl;
    • server voor uitgaande e-mail (SMTP): smtp.reto.nl;
    • gebruikersnaam: vul e-mailadres en daaronder het bijbehorende wachtwoord in;
    • vink de optie 'Wachtwoord onthouden' aan.
  • Klik op 'Meer Instellingen'.
    • Klik op het tabblad 'Server voor uitgaande e-mail'.
    • Vink de optie 'Voor de server voor uitgaande e-mail (SMTP) is verificatie vereist' en klik op het tabblad 'Geavanceerd'.
    • Inkomende e-mail (IMAP): wijzig het poortnummer (IMAP) naar '993' en wijzig het type versleuteling van 'Geen' naar 'SSL'.
      Let op, soms verspringen de instellingen tussendoor weer naar de standaardwaarden. Controleer eerst of alles goed staat en druk dan op 'OK'.
    • Uitgaande e-mail (SMTP): wijzig het poortnummer (SMTP) naar '587' en wijzig het type versleuteling van 'Geen' naar 'TLS'.
    • Klik op 'Volgende'.
  • Klik in het venster 'Accountinstellingen testen' op 'Sluiten'.
  • Klik op 'Voltooien'. Uw e-mailaccount is ingesteld.

E-mailadres instellen in Mail in Windows 10

  • Klik op 'E-mail'.
  • Klik linksonder op het tandwieltje.
  • Klik rechts op 'Accounts beheren'.
  • Klik rechts op '+ Account toevoegen'.
  • Ga omlaag en klik op 'Geavanceerde configuratie'.
  • Klik op 'Internet e-mail'.
  • Vul onderstaande accountgegevens in:
    • E-mailadres: de naam van het e-mail-account in de Mail app.
    • Gebruikersnaam: het hele e-mailadres.
    • Wachtwoord: Je e-mail wachtwoord.
    • Accountnaam: het hele e-mailadres.
  • Scroll omlaag om de overige gegevens in te vullen.
  • Berichten verzenden met deze naam: vul hier je eigen naam in. 
    • Server voor inkomende e-mail (IMAP): imap.reto.nl
    • Accounttype: Kies hier voor 'IMAP4'
    • Server voor uitgaande e-mail (SMTP): smtp.reto.nl.
  • Scroll omlaag en vink de onderste vier opties aan.
  • Klik op 'Aanmelden'.
  • Klik op 'Gereed' om het instellen van e-mail te voltooien.

Verschil tussen IMAP en POP

Bij het ophalen van e-mail op uw Reto-diensten kunt u twee verschillende e-mailprotocollen gebruiken: POP en IMAP. Afhankelijk van uw wensen, is een van deze twee het meest geschikt voor u. Het gekozen protocol stelt u in bij het aanmaken van een nieuw account binnen uw e-mailprogramma. Wij adviseren om IMAP te gebruiken.

POP (pop.reto.nl)

POP (Post Office Protocol) is het meest vanzelfsprekende e-mailprotocol. Bij dit protocol worden e-mailberichten van de server opgehaald en (afhankelijk van instellingen binnen het e-mailprogramma) verwijderd. De e-mailberichten staan vervolgens alleen op uw computer en zijn niet meer online te bekijken. Dit protocol is het meest geschikt als u gebruikmaakt van een enkele e-mailclient, bijvoorbeeld uw thuis-pc. Er zitten twee voordelen aan het gebruik van POP. Ten eerste wordt de e-mail snel opgehaald. Daarnaast raakt uw mailbox niet vol.

IMAP (imap.reto.nl)

IMAP (Internet Message Access Protocol) is een uitgebreid protocol voor het lezen, opslaan en beheren van uw e-mail, waarbij u online kunt werken. Dit betekent dat de acties die u in het e-mailprogramma op uw computer uitvoert, worden gereflecteerd in uw mailbox op de server. Dit geeft u meer flexibiliteit en maakt het mogelijk dat u thuis, onderweg en op kantoor uw e-mail bij de hand hebt. Een nadeel is dat de e-mail wordt opgeslagen in zowel uw e-mailprogramma als uw Reto-dienst, waardoor uw mailbox sneller vol raakt.

E-mail versturen via poort 2525 of 587

Bij de meeste hostingproviders dient u voor het verzenden van e-mail, de SMTP server van uw internetprovider te gebruiken. Wij bieden echter de mogelijkheid om waar ook ter wereld gebruik te maken van onze beveiligde SMTP server smtp.reto.nl om e-mail te versturen. Sommige internetproviders blokkeren uitgaande poort 25 communicatie om spammers te weren. In dit geval kunt u gebruik maken van onze faciliteit om te verbinden over poort 2525 of 587.

Configureren van de uitgaande mailserver

Bij de keuze van uitgaande mailserver geeft u uw gebruikersnaam op en hetzelfde wachtwoord waarmee u de e-mail ophaalt. Verander poort 25 naar poort 2525 of 587 in uw e-mailprogramma.

Maakt Reto gebruik van greylisting (white- en blacklisting)?

Ja, onze e-mailfilters maken o.a. gebruik van blacklisting, whitelisting en greylisting voor het filteren van inkomende- en uitgaande e-mail.

Wat is greylisting?
Greylisting is een techniek om spam tegen te gaan. Met deze techniek wordt het gedrag van de (onbekende) versturende mailserver uitgebreid gecontroleerd (getest) om zodoende te bepalen of een bericht wel of niet als spam gemarkeerd moet worden.

Hoe werkt dat in de praktijk?
Om greylisting goed te kunnen begrijpen zal u de begrippen begroeting, whitelisting en blacklisting ook moeten snappen.

Begroeting
Als een uitgaande e-mailserver e-mail verstuurt naar een inkomende e-mailserver is er altijd sprake van een begroeting.

Whitelisting (witte lijst)
Dit is een lijst met (gezonde) servers waarmee de begroeting valide is. De e-mail die van deze server afkomstig is, wordt geaccepteerd.

Backlisting (zwarte lijst)
Dit is een lijst met (ongezonde) servers waarmee de begroeting niet valide is. De e-mail die van deze server afkomstig is, wordt niet geaccepteerd.

Greylisting zit als het ware tussen white- en blacklisting in.
Op het moment dat er vanuit een onbekende server (ook wel Mail Transfer Agent of MTA genoemd) een e-mail wordt verzonden is er dus sprake van een begroeting tussen de MTA en de ontvangende server. Omdat de ontvangende server de MTA niet herkend kan deze de server ook niet op de witte- of zwarte lijst zetten om zodoende het bericht te accepteren of te weigeren.

Op dat moment wordt de MTA op de greylisting geplaatst (grijze lijst) en wordt deze tijdelijk geweigerd. Er wordt een bericht (foutcode) teruggezonden naar de MTA dat het bericht niet kan worden afgeleverd.

Gezonde servers zullen het bericht vervolgens bewaren en op een later tijdstip nogmaals proberen af te leveren. Dat is technisch gezien zo ingericht omdat de ontvangende server bijvoorbeeld ook onbereikbaar kan zijn door een storing.
Ongezonde servers (welke spam versturen) zullen dit bericht niet bewaren omdat de wachtrij dan vol zou lopen en de opbrengst per spam e-mail dan afneemt.

Op deze manier worden gezonde en ongezonde MTA’s van elkaar gescheiden. Doordat het bericht in eerste instantie geweigerd wordt kan het dus voorkomen dat als u e-mail verwacht van een onbekende MTA, deze wat later binnenkomt dan andere e-mailberichten. Dit is overigens alleen de eerste keer zo en vaak praat je over enkele seconden.

Maatregelen tegen spam

Spam is een verzamelnaam voor ongewenste berichten. Meestal wordt met de term ongewenste e-mail bedoeld, maar ook ongewenste reclameboodschappen op websites (onder andere fora) vallen onder spam.

Bestaande maatregelen tegen spam

De mailboxen van Reto zijn voorzien van spam en virusfilters. Dit kan worden uitgebreid met de geavanceerde spamfilter en de betrouwbare virusscanner van SpamExperts. SpamExperts filtert gemiddeld 99,98% van alle spam succesvol.

Overlast van spam verminderen

Er zijn een aantal manieren om de overlast van spamberichten te verminderen. Het meest effectief is het uitzetten van het catchall-account, zodat alleen direct geadresseerde berichten aankomen. Om toch voor bepaalde, niet bestaande accounts e-mail te ontvangen, kunt u aliassen toevoegen. Standaard staan de catchall-accounts bij Reto uit.

Verder kunt u onderstaande tips gebruiken om het ontvangen van spamberichten te verminderen:

  1. geef nooit uw e-mailadres op bij het bezoeken van websites die u niet vertrouwt, gebruik hiervoor een e-mailalias;
  2. sla uw e-mailadres niet op in uw browser, dit kan worden uitgelezen door bepaalde programma's tijdens het bezoeken van websites.
  3. plaats uw primaire e-mailadres niet op uw website;
  4. reageer nooit op spamberichten, ook niet als er staat dat u zich hiervoor kunt afmelden. (Zodra u reageert, is dat een teken dat uw e-mailadres actief is. Afmelden heeft alleen zin als u uwzelf ooit voor die e-mail hebt aangemeld).

Spam vanuit uw eigen e-mailadres

Het kan voorkomen dat u spamberichten ontvangt vanuit uw eigen e-mailadres. Het e-mailprotocol staat toe dat iedereen een e-mailbericht kan verzenden met een afzender naar keuze. U zou er bijvoorbeeld voor kunnen kiezen om een e-mail te sturen uit naam van helpdesk@reto.nl. Het nadeel hiervan is echter dat u de e-mails die ontvangers terugsturen, niet ontvangt. U hebt namelijk geen logingegevens om de e-mail naar helpdesk@reto.nl te lezen. Omdat de hedendaagse spamfilters zo goed zijn geworden, hebben spammers een andere manier ontwikkeld om toch de beoogde ontvanger te bereiken. Spammers stellen het adres waarnaar ze willen spammen in als afzendadres. Vervolgens sturen ze de e-mail naar een e-mailadres dat niet bereikbaar is. Mailservers bouncen vervolgens de ontvangen e-mail naar het afzendadres. Dit heeft tot gevolg dat de e-mail alsnog wordt afgeleverd bij u, de beoogde ontvanger.

Sender Policy Framework (SPF)

Hoe valt dit nu tegen te gaan? U kunt uw eigen e-mailadres niet instellen op de blacklist van uw spamfilter. Dan ontvangt u immers geen e-mail meer die u rechtmatig verzendt naar uwzelf. Er is wel een andere oplossing. U kunt via een SPF-record in het DNS zorgen voor een verminderde kans op dit soort spam. Een SPF-record zorgt ervoor dat anderen uw e-mailadres niet kunnen gebruiken om spam mee te versturen. Wij maken dit record standaard voor u aan wanneer u e-mailhosting van Reto afneemt. Voor meer informatie en voor het configureren van een SPF-record voor uw domeinnaam, kunt u gebruikmaken van de website van het Open SPF-project. U kunt zelf het SPF-record configureren en het record aan het DNS van uw domeinnaam toevoegen.

E-mailadres instellen in Outlook 2013

  • Ga naar 'Bestand' en klik op 'Info'.
  • Klik op 'Account toevoegen'.
  • Kies onderaan voor 'Serverinstellingen of extra servertypen handmatig configureren'.
  • Klik op 'Volgende'.
  • Kies voor 'POP of IMAP'. Ons advies is om IMAP te gebruiken.
  • Klik op 'Volgende'.
    • Vul bij 'Naam:' uw naam in, zoals getoond aan anderen.
    • Vul bij 'E-mailadres:' uwvolledige e-mailadres in.
    • Kies bij Type account: 'IMAP'.
    • Vul bij de (inkomende) IMAP-server: imap.reto.nl
    • Vul bij de (uitgaande) SMTP-server: smtp.reto.nl
    • Vul bij 'Gebruikersnaam:' uw volledige e-mailadres in.
    • Vul bij 'Wachtwoord:' het bijhorende wachtwoord in.
  • Klik op 'Meer instellingen'.
  • Ga naar het tabblad 'Server voor uitgaande e-mail'.
    • Vink 'Voor de server voor uitgaande e-mail (SMTP) is verificatie vereist' aan.
    • Kies voor 'Aanmelden met'.
    • Vul bij 'Gebruikersnaam:' jouw volledige e-mailadres in.
    • Vul bij 'Wachtwoord:' het bijhorende wachtwoord in.
  • Ga naar het tabblad 'Geavanceerd'.
    • Pas nu poort 25 aan naar (SMTP): 2525 of 587
    • Kies bij 'Gebruik' het volgende type versleutelde verbinding: TLS.
  • Klik op 'Ok'.
  • Klik op 'Volgende'.
  • Klik, wanneer de zijn tests voltooid, op 'Sluiten'.
  • Klik op 'Voltooien'.

Apple Mail El Capitan en Sierra

  • Klik bovenaan je scherm op 'Mail' en klik daarna op 'Voorkeuren'.
  • Klik op 'Accounts'.
  • Klik vervolgens linksonder op het '+ teken'.
  • Je ziet het scherm 'Kies een Mail-accountaanbieder...'
  • Selecteer 'Ander Mail-account...' en klik op 'Ga door'.
  • Je komt in het scherm 'Voeg een Mail-account toe'. Vul hier je volledige naame-mailadres en wachtwoord in. Klik vervolgens op 'Log in'.
  • Vul onderstaande gegevens in:
    • type account: IMAP
    • server inkomende e-mail: imap.reto.nl
    • server uitgaande e-mail: smtp.reto.nl
  • Klik op 'Log in'.
  • Selecteer de programma's die je samen met Mail wilt gebruiken en klik op 'Gereed'.

Apple Mail Mavericks

  • Open 'Apple Mail'.
  • Klik bovenaan je scherm op 'Mail' en klik daarna op 'Voorkeuren'.
  • Klik op 'Accounts'. Klik vervolgens linksonder op het '+ teken'.
  • Kies in het scherm 'Kies een e-mail-account om toe te voegen' voor de optie 'Voeg een ander Mail-account toe'.
  • Je komt in het scherm 'Mail-account toevoegen'. Vul hier je volledige naame-mailadres en wachtwoord in en klik op 'Maak aan'.
  • Vul onderstaande gegevens in onder 'Info voor server inkomende e-mail':
    • Type account: IMAP.
    • E-mailserver: imap.reto.nl.
    • Gebruikersnaam: vul hier je volledige e-mailadres in.
    • Wachtwoord: vul hier het wachtwoord in van het e-mailadres.
  • Klik op 'Volgende'.
  • Vul onderstaande gegevens in onder 'Info voor server inkomende e-mail':
    • Poort: 993.
    • Vink 'Gebruik SSL' aan.
    • Identiteitscontrole: 'Wachtwoord'.
  • Klik op 'Volgende'.
  • Vul onderstaande gegevens in onder 'Info voor server uitgaande e-mail':
    • SMTP-server: smtp.reto.nl.
    • Gebruikersnaam: vul hier je volledige e-mailadres in.
    • Wachtwoord: het wachtwoord van het e-mailadres.
  • Klik op 'Maak aan'.
  • Klik op 'Server uitgaande e-mail (SMTP)'. Klik op 'Wijzig SMTP-serverlijst...'
  • Klik op het tabblad 'Geavanceerd' en vul onderstaande gegevens in:
    • Vink 'Gebruik aangepaste poort' aan.
    • Het poortnummer is 587.
    • Vink 'Gebruik SSL (Secure Sockets Layer)', aan.
    • Identiteitscontrole: 'Wachtwoord'.
    • Gebruikersnaam: vul hier je volledige e-mailadres in.
    • Wachtwoord: vul het wachtwoord van het e-mailadres in.
  • Klik op 'OK' om terug te keren naar het accountoverzicht.
  • Klik op het tabblad 'Geavanceerd'. Vul onderstaande gegevens in:
    • Poort: 993 
    • Vink 'Gebruik SSL' aan
    • Identiteitscontrole: 'Wachtwoord'

Apple Mail Snow Leopard

  • Open Apple Mail. Standaard staat dit programma in het Dock onderin het beeldscherm. Zo niet, dan vind je dit programma in de map 'Programma's'.
  • Klik bovenaan op 'Mail' en klik daarna op 'Voorkeuren'.
  • Klik op 'Accounts'. Klik vervolgens linksonder op het '+ teken'.
  • In het scherm 'Account toevoegen' kun je het e-mailaccount weer toevoegen.
    • Volledige naam: vul hier je afzendnaam in. Dit is de naam die de ontvanger van je e-mail te zien krijgt. Wanneer je hier bijvoorbeeld Arend de Vries invoert en een e-mail stuurt aan iemand, dan krijgt diegene te zien dat de e-mail afkomstig is van Arend de Vries.
    • E-mailadres: vul hier je volledige e-mailadres in.
    • Wachtwoord: vul hier het wachtwoord in van je e-mailadres in.
  • Klik op 'Ga door'.
  • Vul de gegevens in voor de 'Server inkomende post':
    • Type account: 'IMAP'.
    • Beschrijving: geef een beschrijving voor het e-mailaccount (dit is optioneel).
    • Server inkomende post: imap.reto.nl.
    • Gebruikersnaam: vul hier je volledige e-mailadres in.
    • Wachtwoord: vul hier het wachtwoord in van het e-mailadres.
  • Klik op 'Ga door'.
  • Vul de gegevens in voor 'Beveiliging inkomende post':
    • Vink 'Gebruik SSL' aan.
    • Wijzig het veld 'Identiteitscontrole' niet.
  • Klik op 'Ga door'.
  • Vul de gegevens in voor de 'Server uitgaande post':
    • Beschrijving: geef een beschrijving voor het e-mailaccount. (dit is optioneel).
    • Server uitgaande post: smtp.reto.nl.
    • Vink de optie 'Gebruik alleen deze server' aan.
    • Vink de optie 'Gebruik identiteitscontrole' aan.
    • Gebruikersnaam: vul hier je volledige e-mailadres in.
  • Klik op 'Ga door'. Mail zal nu wederom een verbindingscontrole uitvoeren. Duurt dit te lang? Sla dit dan over. Klik tijdens de controle op 'Annuleer'.
  • Mail laat nu een overzicht zien van de opgeslagen instellingen:
  • Vink de optie 'Gebruik account online' aan.
  • Klik op 'Maak aan'.
  • Klik op 'Geavanceerd'.
  • Controleer of het poortnummer ingesteld staat op 993 en dat 'Gebruik SSL' aangevinkt is.
  • Klik vervolgens op 'Maak aan'.

E-mailadres instellen in Outlook 2007

  • Ga naar 'Bestand' en klik op 'Info'.
  • Klik op 'Account toevoegen'.
  • Kies onderaan voor 'Serverinstellingen of extra servertypen handmatig configureren'.
  • Klik op 'Volgende'.
  • Kies voor 'Internet e-mail'.
  • Klik op 'Volgende'.
    • Vul bij 'Naam:' uw naam in, zoals getoond aan anderen.
    • Vul bij 'E-mailadres:' uw volledige e-mailadres in.
    • Kies bij 'Type account'IMAP.
    • De (inkomende) IMAP-server en (uitgaande) SMTP-server kun je opzoeken in het Control Panel door in de menubalk op de knop 'E-mail' te klikken.
    • Vul bij 'Gebruikersnaam:' uw volledige e-mailadres in.
    • Vul bij 'Wachtwoord:' het bijhorende wachtwoord in.
  • Klik op 'Meer instellingen'.
  • Ga naar het tabblad 'Server voor uitgaande e-mail'.
    • Vink 'Voor de server voor uitgaande e-mail (SMTP) is verificatie vereist' aan.
    • Kies voor 'Aanmelden met'.
    • Vul bij 'Gebruikersnaam:' uw volledige e-mailadres in.
    • Vul bij 'Wachtwoord:' het bijhorende wachtwoord in.
  • Ga naar het tabblad 'Geavanceerd'.
    • Vul bij 'uitgaande e-mail(SMTP)': 2525 in.
    • Kies bij 'Gebruik' het volgende type versleutelde verbinding: TLS.
  • Klik op 'Ok'.
  • Klik op 'Volgende'.
  • Klik, wanneer de zijn tests voltooid, op 'Sluiten'.
  • Klik op 'Voltooien'.

E-mailadres instellen in Outlook 2010

  • Ga naar 'Bestand' en klik op 'Info'.
  • Klik op 'Account toevoegen'.
  • Kies onderaan voor 'Serverinstellingen of extra servertypen handmatig configureren'.
  • Klik op 'Volgende'.
  • Kies voor 'Internet e-mail'.
  • Klik op 'Volgende'.
  • Vul bij 'Naam:' uw naam in, zoals getoond aan anderen.
  • Vul bij 'E-mailadres:' uw volledige e-mailadres in.
  • Kies bij 'Type account:' IMAP.
  • De (inkomende) IMAP-server en (uitgaande) SMTP-server kun je opzoeken in het Control Panel door in de menubalk op de knop 'E-mail' te klikken.
    • Vul bij 'Gebruikersnaam:' uw volledige e-mailadres in.
    • Vul bij 'Wachtwoord:' het bijhorende wachtwoord in.
  • Klik op 'Meer instellingen'.
  • Ga naar het tabblad 'Server voor uitgaande e-mail'.
    • Vink 'Voor de server voor uitgaande e-mail (SMTP) is verificatie vereist' aan.
    • Kies voor 'Aanmelden met'.
    • Vul bij 'Gebruikersnaam:' uw volledige e-mailadres in.
    • Vul bij 'Wachtwoord:' het bijhorende wachtwoord in.
  • Ga naar het tabblad 'Geavanceerd'.
    • Vul bij 'uitgaande e-mail(SMTP)': 2525 in.
    • Kies bij 'Gebruik' het volgende type versleutelde verbinding: TLS.
  • Klik op 'Ok'.
  • Klik op 'Volgende'.
  • Klik, wanneer de zijn tests voltooid, op 'Sluiten'.
  • Klik op 'Voltooien'.
Reto
Nieuwegracht 13
3763 LP Soest

035 - 603 23 05 (ma t/m vr 08.30 tot 17.30)
info@reto.nl

Wist u dat?

Het is mogelijk om de beschikbaarheid van een domeinnaam te controleren via de zoekfunctie op onze website. U treft de zoekfunctie rechts in onze hoofdnavigatie.
Reto ooit begonnen is als internetbureau, maar tegenwoordig ook diensten aanbiedt in de vorm van fotografie, netwerkbeheer, hardware en narrowcasting.