Ondersteuning op afstand

Ondersteuning op afstand

Om uw computer, telefoon of tablet beveiligd op afstand over te nemen om ondersteuning te bieden, is het handig om Teamviewer te downloaden. Al in het bezit van Teamviewer? Ga dan verder bij stap drie.

Vijf eenvoudige stappen:

  1. download Teamviewer via onderstaande knop;
  2. het gedownloade bestand uitvoeren of installeren;
  3. opstarten van Teamviewer (Reto Support);
  4. Geef ID op het scherm door via telefoonnummer: 035 - 603 23 05;
  5. wij kijken nu mee. Je kunt precies zien wat we doen en hoe de muis beweegt.

Downloaden

Ondersteuning
op afstand

Wegwijs in websitetaal #1

Gepubliceerd op vrijdag 23 november 2018 in Support

Wegwijs in websitetaal #1

Wie een eigen website wil bouwen of laten bouwen (bijvoorbeeld door ons 😉), wordt vaak al snel geconfronteerd met typische websitetaal. Ga je vanzelf gapen bij de term CMS? Geen idee wat 'Above the fold' is? 'Lorem Ipsum'?....Huh...wat? Panikeer niet. In deze blog maken we je alvast wat wegwijs. Overigens hoef je die niet uit je hoofd te leren als je bij  ons voor een website komt. We vinden het juist ontzettend leuk de dingen die voor ons zo normaal zijn, op begrijpelijke wijze uit te leggen zonder moeilijke internettaal. Deze blog is voor diegene die graag tóch vast wat voorkennis opdoet.

Above the fold, of; Boven de vouwlijn

Het belangrijkste nieuws van de dag vind je op de voorpagina van de krant. Het nieuws dat het allerbelangrijkst wordt geacht, staat bovenaan. Vouw je de krant dubbel, dan vind je het allerbelangrijkste nieuws ‘Above the fold’.

Ook bij websites kent men het fenomeen ‘above the fold’. Het is het deel dat je bezoeker als eerst ziet. Je doet er verstandig aan om in dit deel van je website je meest belangrijke boodschap te plaatsen, eventueel gecombineerd met een call to action, een term die we verderop zullen uitleggen.

Ankerlinks of 'Anchor'

In de praktijk worden teksten op een webpagina soms langer of korter gemaakt. Heeft een webartikel meer dan 1500 woorden, waarbij ook nog eens een paar plaatjes, een infographic of een videootje is toegevoegd, dan heeft de lezer aardig wat scrol- en zoekwerk. Een oplossing kan zijn om bovenaan de pagina een korte inhoudsopgave te maken. Wordt op zo’n regeltje (een ankerlink) gedrukt, dan verplaatst de bezoeker binnen de webpagina naar het goede stuk tekst. Best heel praktisch! Ankerlinks worden in de eerste plaats vooral gebruikt om de bezoeker te plezieren.

Overigens, om het maar meteen praktisch te maken: onder de eerste introducerende alinea van deze blog, vind je een voorbeeld van ankerlinks.

Back-end en Front-end

De front-end ontwikkeling is het programmeren van de ‘voorkant’ van de website, oftewel datgene wat zichtbaar is voor de bezoeker van de website: de afbeeldingen, het webdesign, de lettertypen, etcetera.

De back-end ontwikkeling is het programmeren van de ‘achterkant’ van de website. Dit is alles wat niet direct zichtbaar is voor de bezoeker van de website: uitlezen van nieuwsberichten uit een database, registeren van een nieuwe gebruiker, uploaden van bestanden, berekeningen, etcetera.

Reto heeft eigen Back-end- en Front-endontwikkelaars in dienst.

Call to Action (CtA)

Elke website zou een (of meer) ‘call to action’ (CTA) moeten hebben: een knop die de bezoeker oproept iets te dóen. Een offerte aanvragen bijvoorbeeld. Of een afspraak maken. Een formulier invullen. Ondernemers achter een website zien hun bezoekers het liefst van potentiële klant naar betalende klant oversteken. Dat kan met een ‘call to action’. Zorg er wel voor dat deze knop zo helder als wat is. Bezoekers moeten meteen weten wat de knop teweeg zal brengen. Als je de bezoeker wilt bewegen om een afspraak te maken, zet er dan ‘afspraak maken’ op. Wel zo helder. Een goede plek voor de CTA is ‘above the fold’ 😉.

CMS

We noemden in de inleiding van deze blog al even de belangrijke term CMS. Een Content Management Systeem (CMS) is een softwaretoepassing waarin je zo eenvoudig mogelijk zelf de inhoud van de website kan beheren, zonder dat er programmeerkennis nodig is. Wist je dat Reto zijn eigen Content Management Systeem heeft gebouwd genaamd Buildix (sinds 2003)? Veel klanten van Reto werken hier naar tevredenheid mee. Het programma helpt de beheerders van de eigen website op een zeer gebruiksvriendelijke manier bij het beheer van de content. Het is zo gemaakt dat elke leek ermee om kan gaan. Een goede reden dus om het websitebouwen over te laten aan de deskundigen van Reto, want dan krijg je er voor het beheer van de content ons prachtige Buildix bij. Kom eens vrijblijvend praten over de mogelijkheden. De koffie staat klaar. 

Content

De meeste mensen weten intuïtief wel wat content betekent. Teksten, afbeeldingen, een infographic, een slideshow, een how-to-video of Facebook-poll; het is allemaal content. Maar vaak worden bij content cruciale aspecten vergeten. Dat kleine stukje tekst dat mensen moet aansporen om zich in te schrijven voor een nieuwsbrief bijvoorbeeld. Of dat berichtje dat via Twitter wordt verstuurd is ook content. Het is heel belangrijk content onderdeel te laten zijn van een goed doordachte strategie. Bij Reto zijn we daar goed in. We denken graag met je mee. Wist je bijvoorbeeld dat bij de creatie van content de doelgroep centraal moet staan. Wie zijn ze? Wat willen ze? Waar hebben ze hulp bij nodig? Het zijn allemaal belangrijke vragen om te stellen. Ook belangrijk bij contentcreatie is dat goed wordt afgewisseld. Op vier keer per week een longread van 2.000 woorden zitten de meeste bezoekers van een website niet te wachten. Kom ook eens met infographics, uitleganimaties of een game. Nog meer tips? Bij Reto moet je zijn.

Heading tags

H1, H2, H3, enzovoorts. Al voorbij zien komen, en geen idee wat je ermee moet? Dit zijn zogenaamde ‘Heading tags.’ Ze verwijzen naar de grootte van een kop. Zoekmachines zoals Google bepalen aan de hand van deze Heading Tags waar de pagina’s over gaan en hoe zij zijn opgebouwd. De H1 tag op een website is in principe hetzelfde als een Kop 1 in Microsoft Word. Je geeft hiermee aan dat dit de titel van je pagina is. Zoekmachines zien zo dat dit belangrijker is dan de tekst eronder. Naast H1 tags heb je ook nog H2 en H3 tags (enzovoorts). Je kunt een H2 een beetje zien als een paragraaf onder je hoofdstuk (H1) en een H3 als een subparagraaf onder je paragraaf. Zo heb je ook nog H4, H5, H6, enzovoorts. Je kunt een goede website zien als een boek dat is onderverdeeld in verschillende hoofdstukken en bestaat uit meerdere pagina’s. De zoekmachines moeten jouw boek (website) goed kunnen lezen en dat kun je zelf gemakkelijker maken door een juiste indeling (websitestructuur) te hanteren. Als je je website goed hebt opgebouwd, kom je hoger in de zoekresultaten terecht. Goed gebruik van Heading tags is dus goed voor je 'ranking' in de resultaten van zoekmachines.

Header

De header is de bovenkant van je website. Een belangrijk onderdeel van de website, want bezoekers beslissen vaak aan de hand van de header of ze op de website blijven. In de header is ook vaak de menubalk van de website te vinden en het logo van de onderneming achter de website. De header komt vaak op iedere pagina terug. Hierom is het van belang dat het gebruiksvriendelijk is en duidelijk. Met teveel informatie dreigt een header al gauw rommelig, vol en onoverzichtelijk te worden. Een goed design door een vakkundig vormgever kan hier écht het verschil maken.

Hosting & Domeinnaam

De domeinnaam is het unieke adres van de website, het stukje dat na de ‘www.’ komt (of na @). Hosting is een dienst waarbij het bedrijf dat het domein ‘host’, alles wat met je website te maken heeft beheert. Eigenlijk wordt ruimte gehuurd bij de host. Wie een domeinnaam gekocht heeft, kan zijn domein ook verhuizen naar een andere host, net zoals je een telefoonnummer kunt behouden als je van telefoonaanbieder wisselt. Reto heeft haar eigen servers en biedt ook verschillende pakketten aan voor hosting en het verkrijgen van een domeinnaam. Benieuwd of een domeinnaam die je graag voor je eigen website zou hebben al in gebruik is? Gebruik dan de zoekfunctie op onze site (www.reto.nl/domeinregistratie).

JPG/PNG/GIF

Om een foto of andere afbeelding te laten weergeven op je webpagina, moet hij één van de volgende extensies hebben: .gif, .jpg (jpeg) of .png. Welk formaat je het beste kunt gebruiken, hangt helemaal af van de soort foto of afbeelding die je wilt laten zien. .jpg is het beste formaat om een foto of afbeelding met verlopende kleuren mee op te slaan. Een afbeelding in vlakke kleuren – dus met scherpe afscheidingen tussen de verschillende kleuren, kun je het beste opslaan in gif- of in 8-bits png-formaat. Is je afbeelding een ‘bewegend’ plaatje, bestaande uit twee of meer afbeeldingen die elkaar in snel tempo afwisselen, dan kun je dat effect alleen behouden als je je afbeelding opslaat als .gif. .jpg is de beste extensie voor foto's, .png voor logo's en .gif voor animaties.

Lorem Ipsum

Lorem Ipsum wordt door ontwerpers en drukkers gebruikt om te zien hoe een ontwerp eruit komt te zien als er gebruik wordt gemaakt van ‘echte’ content. Zo kun je eenvoudig beoordelen hoe een ontwerp inclusief de tekst (Lorem Ipsum is dus 'fake' tekst) eruit ziet zonder dat je wordt afgeleid door de tekst. Het gaat namelijk alleen nog even om de vormgeving. Bij een voorbeeldversie van een website die wij voor onze klant maken, maken wij ook vaak gebruik van Lorem Ipsum. Dan weet je alvast wat je ziet :-). Lorem Ipsum is trouwens pseudo-Latijn en staat vol met verbasteringen en spelfouten. De standaardversie van het Lorem Ipsum stamt uit circa 1500.  Op deze tekst bestaan talloze varianten die alleen de eerste zinsnede (Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipisicing elit) steeds gemeen hebben.

Voorbeeld:
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ipsum dolor sit amet consectetur adipiscing elit. Dignissim suspendisse in est ante in nibh mauris cursus. Hac habitasse platea dictumst quisque sagittis purus. Venenatis urna cursus eget nunc scelerisque viverra.

Responsive Design

Anno 2018 zijn er nog erg veel websites die niet goed werken op tablets en smartphones. Responsive Design betekent dat een website reageert op de afmetingen van het scherm waarop je kijkt en zich daar automatisch aan aanpast. Of je een website nu vanaf een mobiele telefoon, een tablet, laptop of PC bezoekt. Bij Reto leveren we onze websites af in Responsive Design.

Zoekmachine optimalisatie (SEO)

De term SEO staat voor ‘Search Engine Optimization'; in gewoon Nederlands ‘Zoekmachine optimalisatie.’ Bijvoorbeeld een goed functionerende tekst voor een website moet voldoen aan een aantal belangrijke voorwaarden. Het gaat niet alleen om de verschaffing van informatie, ze moeten bijvoorbeeld ook zoekmachine geoptimaliseerd zijn (goed vindbaar voor zoekmachines zoals Google en Bing). De zoekwoorden of zinnen van gebruikers in zoekmachines die veel woorden gebruikt, zijn daarvoor van belang. Daarnaast moeten teksten prettig leesbaar zijn voor bezoekers. Niet te lang, boeiend, op een heldere manier opgemaakt en resultaatgericht. Ook deze eigenschappen werken mee aan een goede vindbaarheid in de zoekmachines. De invloed van een goede tekst wordt nog wel eens onderschat. Daarom heeft Reto goede tekstschrijvers in dienst en tevens in haar netwerk.

Sitemap

Een sitemap is vergelijkbaar met een inhoudsopgave in een boek. Het is een logische en systematische ordening van de pagina's van een website. Een sitemap is simpelweg een pagina op je website waarin alle links/pagina’s van je website staan. Als deze sitemap wordt aangeboden aan zoekmachines als Google en Bing, kunnen ze de site makkelijker verkennen en toevoegen aan relevante zoekresultaten.

UX

Dit is de afkorting voor ‘User Experience’. De user experience is letterlijk de ervaring die een bezoeker heeft als hij op een website rondkijkt. Je hebt ook nog UI. UI is de afkorting voor User Interface. De UI is het gedeelte van een programma dat een gebruiker ziet/ervaart wanneer hij gebruik maakt van een programma. Hieronder vallen onder andere vensterelementen als knoppen/buttons, schuifbalken, vensters en dialoogvensters. Binnen ons internetburo hebben we specialisten die beide disciplines beheersen. Dat is essentieel voor het ontwikkelen van een goede website die als fijn wordt ervaren.

Er zijn natuurlijk nog veel meer websitetermen die hoofdbrekens kunnen opleveren. Wat te denken van woorden als SEA, WebApp, Linkbuilding, Duplicate Content, Bounce, Breadcrumb, Cache, enzovoorts? In een volgende blog leggen we deze (en nog meer) termen uit. Heb je er zelf nog een paar? Stuur ze ons toe. We besteden er graag aandacht aan in onze blog. Of nog beter...kom langs. Onder het genot van een kop koffie helpen we je graag verder.

 

Meer artikelen
Reto B.V.
Nieuwegracht 13
3763 LP Soest

035 - 603 23 05 (ma t/m vr 08.30 tot 17.30)
info@reto.nl

Wist u dat?

Het is mogelijk om de beschikbaarheid van een domeinnaam te controleren via de zoekfunctie op onze website. U treft de zoekfunctie rechts in onze hoofdnavigatie.
Reto ooit begonnen is als internetbureau, maar tegenwoordig ook diensten aanbiedt in de vorm van fotografie, netwerkbeheer, hardware en narrowcasting.